30 důležitých otázek, než pořídíte ozvučení

30 důležitých otázek, než pořídíte ozvučení

Naše praxe potvrzuje fakt, že zákazník často neví co chce. Neberme to jako výtku, ale jako konstatování, že ne každý musí být v oboru ozvučování kovaný.

Následující povídání jsme napsali nejenom pro budoucí uživatele ozvučovacího systému, ale také pro montážní firmy a elektrikáře proto, abychom předešli nedorozuměním, vícepracím a vícemateriálu. Sami si otázky zodpovězte, nebo nejlépe je společně zkonzultujte. Uvidíte, že vás přivedou na zajímavé myšlenky, které je potřeba vyřešit raději teď, v době zadání, než v době, kdy je již vše nainstalováno.

  1. Má plošné ozvučení sloužit hlavně jako zvuková hudební kulisa nebo pro řeč?

    Již teď je potřeba myslet na to, zda to bude vše o hudbě, tudíž funkce „dlouhodobého hrajícího jukeboxu“, nebo budeme spíše řešit uživatele a jejich práva hlásit někdy někde.

  2. Má plošné ozvučení sloužit k oznámování hlášení na požadovaných (různých) místech?

    Pokud ano, kde a kdo bude hlásit? Má mít nějaká práva a priority? Může být hlášení prováděno z odlehlých míst?

  3. Má plošné ozvučení sloužit jako prvek k oznamování evakuačních a jiných bezpečnostních zpráv?

    Nutno přečíst tzv. PBŘ, kde se hovoří o tom, zda má být použit evakuační rozhlas (hlasový výstražný systém). Pokud ano, vše se řeší komplikovaněji, na klíč, a požadavky evakuačního rozhlasu mají nejvyšší prioritu.

  4. Co se má stát v případě vynímečných situací typu výpadek napájení, zkrat, přehřátí, odpojení atp.?

    Má systém automaticky zareagovat? Má být nějak zálohováno? Má se o tom automaticky někdo dozvědět? Má být sepsána servisní smlouva? Kdo se bude o toto starat?

  5. Co se má stát v případě krizových bezpečnostních situací typu požár, poplach, evakuace atp.?

    Jaká má být reakce systému? Má být automatická? Se zásahem odpovědné osoby?

  6. Počet zón a počty reproduktorů v jednotlivých zónách?

    Spočítat jednotlivé reproduktory a navrhnout jednotlivé zóny. Je zónové dělení potřeba? Jaké?

  7. Jaká je požadována hladina akustického tlaku, či obecněji, hlasitost?

    U jednoduchých systému se zamyslet, jak hlasitý systém má být. U složitějších zkonzultovat s dodavatelem, jaké hladiny akustického tlaku má být dosaženo a to v jakých situacích.

  8. Jaká max. hladina hluku je požadována v místech, kde systém nesmí ozvučovat?

    Posuďte jak a kdy ozvučení bude rušit „sousedy“ a jak toto zatlumit.

  9. Jakou hustotu reproduktorů si můžeme, s ohledem na interiér, dovolit?

    Nebudou reproduktory osazeny příliš často? Nebo nebudou osazeny naopak příliš zřídka?

  10. Jaké reproduktory či reprosoustavy budou k dispozici?

    Pečlivě zkonzultovat vybrané typy reproduktorů a reprosoustav.

  11. Celkový výkon ozvučovacího systému?

    Z osazené konfigurace reproduktorů určit celkový výkon.

  12. Celkový příkon ozvučovacího systému?

    Z příkonu určit náročnost na napájení, např. na zásuvky 230 V. Je-li systém se zálohou napájení, navrhnout i tuto.

  13. Je potřeba místnost se zesilovači (rozhlasovými ústřednami) chladit?

    Pokud ano, systém vygeneruje teplo jež je rovno rozdílu příkonu a výkonu. Toto sdělit chlaďaři.

  14. Jakou má mít systém výkonovou rezervu?

    Bude výkon osazených zesilovačů s rezervou do budoucna? Jakou? Je určena rezerva i pro napájení?

  15. Co bude zdrojem hudebního doprovodu?

    Zajistíme si vlastní Mp3 v dostatečném počtu aby se neoposlouchaly? Tuner? Internetové rádio? Služba hudebního streamu na míru?

  16. Jak budou řešena autorská práva?

    Bude sepsána smlouva s kolektivním správcem autorských práv (Osa, Integram)? Bude zakoupena služba hudebního streamu s vlastní licencí pro autorská práva?

  17. Budeme chtít v ozvučovacím systému automaticky pouštět reklamy, hlášky a znělky?

    Kdo je bude vyrábět? Kdo je bude plánovat? Jak? Budou mít nějakou prioritu?

  18. Jaké jsou požadovány zdroje signálů a jejich umístění?

    Jaký je požadavek na umístění přehrávačů hudby a mikrofonů pro hlášení?

  19. Chceme ozvučení ovládat moderními prostředky jako jsou tablet, smartphone, notebook?

    Kdo bude toto ovládání využívat. Co by chtěl ovládat?

  20. Jaký je požadován komfort obsluhy a její dostupnost?

    Kdy má být obsluha ozvučení k dispozici? Má být nějak blokována? Dálkové řízení? „Bbuvzdornost“?

  21. Jsou speciální omezující požadavky na kabeláž?

    Je kabeláž proveditelná? Bude využita stávající kabeláž? Je např. k dispozici jen Utp, optika? Obklady, dlažby, památky?

  22. Jak má ozvučovací systém vzhledově vypadat?

    Má být nějak v souladu s interiérem (tvary, barvy)? Podmínky architekta?

  23. Jaká má být klimatická odolnost?

    Bude systém ve venkovním prostředí? V průmyslu, ve výrobě?

  24. Jaká má být odolnost proti přepětí?

    Nejsou v místě časté bouřky? Má se systém plánovaně odpojovat od napájení a reproduktorů?

  25. Vyžaduje se odolnost proti vandalismu?

    Jak pevně a nerozebíratelně má být systém a zvláště reproduktory namontovány? Jedná se o prostředí školy, sociálního ústavu, věznice, domova důchodců, prostředku hromadné dopravy?

  26. Jsou další speciální nároky, mimo elektrické bezpečnosti a elektromagnetické kompatibility?

    Má být splněna nějaká další speciální norma či nařízení? Má být ozvučení napojeno na nějaký nadřazený bezpečnostní systém?

  27. Jsou nějaké podmínky pro požární bezpečnost?

    Můžeme např. instalovat ozvučení do požárního stropu? Samozhášivost? Nevýparnost? Neskápavost?

  28. Jaká má být opravitelnost a možnost budoucí repase?

    Kdo bude provádět opravy a servis? Kdo závadu zjistí a nahlásí?

  29. Počítá se s budoucím rozšířením ozvučovacího systému?

    Máme pro toto dostatek místa a kabeláže? Časový plán?

  30. Jaké je finanční hledisko? Předpokládaný rozpočet?

    Napasovat se na finance k dispozici. Možnost rozdělení pořízení ozvučení na etapy.