
Ozvučení menších prodejen
Ještě nedávno jsme k ozvučení prodejen přistupovali tak, že bylo potřeba se zamyslet, zda hudba v prodejně má být hlasitá, nebo spíše jen jako zvuková kulisa. Hlasité ozvučení připadne ve většině případů např. na prodejny s oblečením, kdežto tišší ozvučení např. na prodejny typu květinářství a potraviny. I dnes si musíme tuto otázku položit? Ano. V technologii ozvučení nebude zase tak velký rozdíl, ale stále platí, že čím hlasitější ozvučení má být, tím kvalitnější reproduktory musíme instalovat.
Samotné maloobchodní prodejny, jsou-li součástí nákupního centra, využívají také evakuačního rozhlasu. Ten je instalovaný ještě před obsazením obchodní jednotky, maloprodejce (nájemce prostoru prodejny) nemá na něj vliv a my se jim nyní nebudeme zabývat. Pouze zmíníme fakt, že podkresové ozvučení prodejny musí být podřízeno evakuačnímu rozhlasu. Z tohoto důvodu se v případě poplachu podkresové ozvučení automaticky vypíná. Zůstaňme u našeho „vlastního“ ozvučení, jež má sloužit k dokreslení atmosféry nakupování.
V případě hlasitého ozvučení musíme dbát na to, aby zvuk byl líbivý a výrazný. Navíc, efektní je, když toto ozvučení je nenápadné, ale dostatečně výkonné. Na základě provedení prodejny se rozhodneme, zda reproduktory budou na stěnách, nebo vestavěné v podhledovém stropě.
V případě nástěnného provedení, volíme jako reprosoustavy obvykle SP 402 nebo SP 412 nebo SP 512 s konzolou. Pamatujme ale, že čím menší reproduktory instalujeme, tím méně basů bude slyšet a proto bude nutný subwoofer na jejich doplnění, viz dále.
V případě stropní instalace, volíme tzv. podhledové reproduktory, jak již název napovídá. Pro kvalitní ozvučení doporučujeme oblíbené výkonné podhledové reproduktory RP 122. Jejich zvuk je kvalitní při malé i hlasité reprodukci. Zvuk dopadne také příjemně, nainstalujeme-li podhledové reproduktory RP 81×111, RP 81×81, RP 91 Ty se od RP 122 odlišují velikostí a tvarem.
Silnější ozvučení potřebuje basy. K tomu se nabízí tzv. subwoofery, což jsou reprosoustavy hrající basy. Mohou již mít vestavěný zesilovač. Mohou vypadat domácky jako dřevěnné, nebo jako profesionální robustní. Umísťujeme je do skrytého místa, nejlépe do rohu místnosti.
Subwoofer, ať už domácí nebo profesionální je velice vhodný pro hudbu, film, tanec, ale i pro tichý poslech – zvukovou kulisu. Hudební pásmo totiž příjemně doplní o nejnižší basy, čímž se atmosféra prostoru ještě více „zútulní“. Návštěvníci se pak v tomto prostředí mnohem lépe cítí.
Záměrem někdy bývá naopak ozvučení typu tichá zvuková kulisa. Nejsou kladeny takové nároky na výkon, ale i tak musí být reprodukce vyvážená a příjemná. Tady si dovolíme další poučku. Má-li být ozvučení vyvážené, tedy metoda „všude stejně“, instalujeme větší počet reproduktorů, postačí menších. Pak použijte podhledové reproduktory RPT 102, RPT 92, RP 81×81, nebo RP 91.
Na závěr výběru reprosoustav, nesmíme opomenout ty maloobchodní prodejny, jež doslova „trpí“ vysokým stropem. Slovo „trpí“ je zde na místě. Atmosféra nakupování je rozhodně horší (studenější) a ozvučení takového prostoru je komplikovanější. Vyvarujeme se typické chyby, kdy někde nahoře v 6 metrech u stropu jsou namontovány „bedýnky“, a tak zvuk dole je nepříjemný, nesrozumitelný a studenou atmosféru prodejny ještě více podpoří. Jaké je tedy řešení? Buďto instalujeme nástěnné ozvučení pomocí reprosoustav s konzolou SP 402, SP 412 nebo SP 512, jak bylo zmíněno výše, nebo použijeme tzv. závěsné reprosoustavy RPT 83Z nebo větší RPT 113Z. Vzhledově připomínají bílé koule (interiér nerušící) a visí ze stropu v potřebné výšce, např. 3 – 4 m.
Jak reproduktory zapojit? Je-li prodejna menší, s počtem reproduktorů do 4, jsou reproduktory zapojeny tzv. nízkoimpedančně, tedy sérioparalelně, tedy na výstup 4–8 Ω na rozhlasové ústředně. Je-li prodejna rozlehlejší, s větším počtem reproduktorů, jednoznačně volíme tzv. vysokoimpedanční režim, tedy režim 100 V a všechny reproduktory zapojíme (snáze) paralelně. Tato informace patří především elektromontážní firmě.
To nejpodstatnější nakonec. Čím reproduktory nabudit? Výhodou prodejnového ozvučení je fakt, že nepotřebujeme řešit zóny. Hlavním zesilujícím prvkem bude tzv. rozhlasová ústředna. Jako základní modely (lišící se výkonem) Dexon nabízí řadu JPA 2035, JPA 1185, JPA 1306, JPA 1506. Patřičný model vybereme v podstatě podle typu a množství použitých reproduktorů. Ústředna nejenom zesiluje, ale má vestavěn i Mp3 přehrávač, FM rádio, Bluetooth a množství vstupů, takže použití různých zdrojů hudby se meze nekladou. Někdy prodejny přehrávají své Mp3 soubory, někdy FM rádio, někdy mají ústřednu napojenou na počítač pokladny, který poslouchá hudební stream z centrály (to je případ prodejen v řetězcích).
Vývoj v rozhlasových ústřednách jde ale stále kupředu. Tím nejmodernějším řešením ozvučení, je ozvučení digitální po počítačové síti. Proto výše uvedené ústředny můžete pořídit ve verzi IP nebo WiFi a pak je snadno ovládat přes počítač, přehrávat internetová rádia, volat do nich, plánovat reklamy a spuštění, mít spoustu aplikací a mnoho dalšího.
U rozhlasové ústředny nesmíme zapomenout na jeden důležitý doplněk, a tím je přepážkový mikrofon PA 570. Napojen je do ústředny nebo počítače a slouží k vyhlašování provozních sdělení zaměstnanci.
Přehrávání hudby pro zaměstnance má dva úskalí. Tím prvním je fakt, že dříve nebo později se Mp3 soubory nebo rádia oposlouchají. Hudební kulisa už nebude tak zajímavá, bude známá a vznikne potřeba přeladit rádia nebo stáhnout jiné Mp3. Tudíž nastávají mezi zaměstnanci dohady, co vlastně poslouchat a komu se co líbí. Druhým úskalím je zákonná nutnost platit autorské poplatky a je jedno jestli posloucháte FM rádio, internetové rádio nebo Mp3 soubory. Oba problémy řeší služby streamování hudby a reklam InStore Radio Lite a InStore Radio Full. Hudební podkres je tvořen „dál a dál“ automatem, takže se neoposlouchá, a nemusíte platit autorské poplatky OSA a Intergramu.
Zkuste si sami navrhnout sestavu ozvučení a použijte náš rychlý Konfigurátor ozvučení.
Chcete se o sestavě dozvědět více, upřesnit ji a nebo na ni vytvořit nezávaznou cenovou nabídku?
Naše reference s podobným ozvučením
![]() |
Kavárna LUI Chocolate (Znojmo) | 10/2020 | 22 000 Kč |
Ozvučení prostor prodejny (kavárny) pomocí podhledových reproduktorů a rozhlasové ústředny. | |||
![]() |
Firemní prodejna Interiéry Horyna (Mělník) | 08/2020 | 38 600 Kč |
Stropní ozvučení prodejny s reproduktory RPT 102, aktivním subwooferem SUB 1201A a rozhlasovou ústřednou | |||
![]() |
Řetězec prodejen potravin Flosman (Jindřichův Hradec) | 07/2020 | 92 900 Kč |
Ozvučení 15 prodejen malými rozhlasovými ústřednami a nástěnnými reproduktory | |||
![]() |
Autosalon Lexus (Čestlice - Průhonice) | 06/2020 | 40 000 Kč |
Rozhlasové ústředny, podhledové reproduktory pro prodejní prostory s několika zónami | |||
![]() |
Prodejna Rossman (Praha 4) | 04/2020 | 15 100 Kč |
Ozvučení prodejny podhledovými reproduktory a ústřednou | |||
![]() |
Moto prodejna a muzeum (Ústí nad Labem) | 03/2020 | 35 700 Kč |
Rozhlasová ústředna s internetovým rádiem a podhledové reproduktory | |||
![]() |
Showroom vířivých van USSPA (Dobrouč) | 03/2020 | 70 300 Kč |
Podhledové reproduktory, šestizónová rozhlasová ústředna vč. bezdrátového mikrofonu a subwooferu | |||
![]() |
Kampi prodejna kancelářského sortimentu (Hodonín) | 01/2020 | 34 900 Kč |
Závěsné reprosoustavy pro prodejnu, podhledové reproduktory pro kanceláře a buzení | |||
![]() |
Decathlon prodejna se sportovním vybavením (Ostrava) | 01/2020 | 64 100 Kč |
Ozvučení jak hlavní prodejní plochy závěsnými reprosoustavami, tak zázemí, včetně rozhlasové ústředny a mikrofonů. | |||
![]() |
Obchodní centrum Severka (Liberec) | 4/2019 | 104 500 Kč |
Výkonová sestava s mikrofony a reprosoustavami | |||
Administrativní a obchodní centrum Česká 11 (Brno) | 8/2017 | 108 500 Kč | |
Podhledové reproduktory | |||
Obchodní dům (Velenice) | 1/2017 | 94 400 Kč | |
Rozhlasová ústředna, posílení zesilovači, reproduktory |