Výkon byste měli posuzovat jedině v hodnotách RMS nebo AES. Žádný MAX, žádný sinus, žádný p.m.p.o. z vietnamské tržnice!

HiFi, domácí kino Reprosoustavy sloupové Reprosoustavy satelitní Reprosoustavy centrální Reprosoustavy - sady 5.1 Reproduktory pro vestavbu do stěn a stropů Subwoofery Moduly zesilovačů Zesilovače a centrály, multiroom Přepínače a regulátory hlasitosti Stojany, držáky, nožky Kabeláž Profesionální technika Plošné, instal. ozvučení Reproduktory Konstrukční materiál Multiroom ozvučení

HiFi, domácí kino / Přepínače a regulátory hlasitosti

název zboží, kat. č.

12 290 | PR 300 potenciometr

30 W / 8 Ω, mono, pro nízkoimpedanční systémy

Vhodné pro: domácí ozvučovací systémy v nízkoimpedančním režimu

12 271 | PR 300 regulátor hlasitosti

30 W / 8 Ω, mono, pro nízkoimpedanční systémy, s krytem

12 291 | PR 300S potenciometr

30 W / 8 Ω, stereo, pro nízkoimpedanční systémy

12 272 | PR 300S regulátor hlasitosti

30 W / 8 Ω, stereo, pro nízkoimpedanční systémy, s krytem

27 698 | PS 140 přepínač reprosoustav 1/4

1 stereo vstup od zesilovače, 4 stereo výstupy na reprosoustavy, nezávislé spínače, pérkové svorky, pojistka

Vhodné pro: bytové hifi rozvody

Jak HiFi, domácí kino / přepínače a regulátory hlasitosti fungují?

Výkon byste měli posuzovat jedině v hodnotách RMS. Žádný MAX, žádný sinus, žádný p.m.p.o. z vietnamské tržnice! Jedině RMS má svůj standard (IEC 268–5) a všichni výrobci musí měření touto metodou dodržovat, takže máme alespoň nějakou jistotu reprobedny, že se dopátráme objektivní a srovnatelné hodnoty. I Dexon Allegro jsou měřeny v Rms. Výkon nám udává, kolik energie do reprosoustavy můžeme přivést, abychom ji nezničili. Takže klasická poučka praví, že když mám zesilovač 100 W, reprosoustavy by měly mít 100 W rms a více. To je sice pravda, ale v praxi nebude zesilovač zcela jistě pouštět naplno, atak si na 100 W zesilovač klidně můžete dovolit 60 W reprosoustavu. Musíte být ale „normální“ a poslouchat. Nedovolit reprosoustavám zkreslovat a přebuzovat je.

Frekvenční rozsah – udává od jak nízkých po jak vysoké frekvence bude „bedýnka“ hrát. Nutno brát ale v potaz toleranční pásmo, které bývá obvykle 6 nebo 10 dB. Citlivost – jednoduše kolik to „žere“ a jak hlasitě to hraje. Tedy účinnost. Podle citlivosti si uděláme obrázek o tom, jak hlasitě to bude na jednotku přivedeného výkonu hrát. Každé 3 dB rozdílu znamenají dvojnásobek výkonu. Zkreslení THD – udává, jak moc reprodukovaná sinusovka bude zdeformovaná, Domácí kino. Zkreslení IMD – udává, jak moc ze dvou přivedených sinusovek se ozve více sinusovek. Dělící frekvence – udává, místo, kde basový reproduktor už přestává hrát díky výhybce basy a výškový už začíná hrát výšky. Rozměry – měly by se udávat včetně všech výstupků. Asi není třeba dále rozebírat. Hmotnost – čím těžší tím lepší! Ukazuje to na poctivou mechanickou konstrukci nejenom samotné skříně, ale také použitých reproduktorů.

Důležitou součástí je zadní svorkovnice. Říká totiž, jak se dá reprosoustava napojit na budící systém – zesilovač. reprobedny Obvykle tam máme dvě svorky, ale někdy čtyři. Proč? S tím souvisí další, často pokládaná, otázka: Co je to Bi-wiring a Bi-ampling? Bi-wiring = reprosoustavu domácí kino, připojíme na jeden zesilovač, jedním párem vodičů „tečou“ výšky, druhým basy. Bi-ampling= reprosoustavu připojíme na dva zesilovače, jedním párem vodičů „tečou“ výšky z „výškového“ zesilovače, druhým „tečou“ basy z „basového“ zesilovače.

Pokud máte klasickou obrazovkovou TV (CRT), a reprosoustava bude umístěna do 1,5 od obrazovky, potřebujete aby stínění bylo provedeno, a obvykle i bývá, především u centrálních reprobeden reprosoustav. Bude-li vše ok, na obrazovce nebudou vznikat barevné fleky. Pokud máte ale již moderní televizor s LCD nebo plazmovou či o-LED obrazovkou, zde je princip jiný a tak stínění nepotřebujete. Domácí kino.

Při listování mnohými časopisy na našem trhu se vždy pobavím. Tu a tam na mně koukají úzké reprosoustavy s reproduktory sotva 3“ a prodejce se pyšní v pohodě tím, že hrají už od 30 Hz. Myslíte že to je možné? Není. Jak už jsem řekl. Fyzika je jediná. Mimochodem, abyste mohli „hrát“ od 30 Hz, potřebujete min. membránu o nominálním průměru 10“. Takže tyto úzké sety domácí kino, reprobedny nezachrání ani malinký subwoofer.

Subwoofer domácího kina se snažíme umístit někde do rohu místnosti, protože tam prostě bude hrát nejlépe (opět blíže zajímavá kniha Reproduktory a reprosoustavy). Samozřejmě se také snažíme ho skrýt a schovat nastavovací prvky, např. proti dětem. To je také důvod proč kvalitní subwoofer, podobně jako je Dexon SUB 300A je má umístěné zezadu skříně reprobedny.

Dávno je pryč doba, kdy jsme reprosoustavy vystavovali na obdiv. Existuje velice kvalitní sortiment vestavných reproduktorů, které domácí kino nahradí skrytou, vestavnou formou. Jedná se o různé podhledové reproduktory postavené na kvalitních kevlarových membránách a bytelné konstrukci, která nakonec zajišťuje opravdu HiFi reprodukci. Tento typ ozvučení reprobedny je nyní hodně populární především u novostaveb rodinných domů a tak jsme pro Vás připravili pár zajímavých článků o tom, jak se to provádí.

Ve skříni reprosoustavy reprobedny dochází při provozu ke vzniku stojatého vlnění, kdy vzduch uvnitř ozvučnice kmitá vybuzen membránou basového reproduktoru na kmitočtech, které jsou určeny vnitřními rozměry ozvučnice. Tento nedostatek výrobci omezují tzv. tlumením, např. Dexon nabízí tento tlumící materiál.

Po malých reprosoustavách nečekejte zázračný zvuk a to především na basech, kde se objem reprosoustavy reprobedny uplatňuje nejvíce. Také přihlédněte k hmotnosti skříně (pozor nezaměňujte čistou a hrubou hmotnost, což výrobci rádi dělají), která napoví, jak pečlivě výrobce vyráběl…

Každý reproduktor v reprosoustavě „umí“ zahrát jen určité pásmo kmitočtů, a tak je blbost např. na výškový reproduktor přivádět basy. Aby se toto nestávalo, používá se výhybka Domácí kino. Tady panuje docela slušný mýtus, že čím více pásem reprosoustava má, tím lépe. A tak jste nakonec reprobedny v supermarketu ohromeni počtem reproduktorů a říkáte si, to musí hrát suprově. Ale je to opravdu mýlka, celá řada „jenom“ dvoupásmových reprosoustav zahrají daleko lépe než reprosoustavy jenom na oko.

No víte, je to jako naschvál, jakmile jsme na trh vyrukovali s různými „dřevěnými“ verzemi reprosoustav, ať už to byla verze kalvados nebo palisandr (vzpomeňme na tolik žádané reprosoustavy reprobedny Dexon domácí kino, Maestro a Dexon Moderato), ihned se strhla lavina, proč nemáme reprosoustavy prostě a jednoduše černé.

Mnohé reprosoustavy reprobedny nabízíme také jako hotové, cenově zvýhodněné sestavy, např. jako reproduktory 5.1. Celý sortiment doplňuje řada uchycovacích prvků, domácí kino, repro stojanů, nožek a držáků. Sekce nezahrnuje zesilovače – receivery pro hifi, tímto sortimentem se bohužel nezabýváme. Reprobeden.

Skříň ozvučnice by měla mít tuhou, robustní konstrukci, a to nejen proto, aby bez úhony snesla transport, ale především proto, aby stěny při reprodukci nekmitaly a nestávaly se samy zdrojem pazvuků a drnčení. Proto se skříně uvnitř opatřují výztuhami v podobě příček, vzpěr nebo žeber na stěnách reprobedny a staví se podobně jako naše Dexon Allegro série z tuhých materiálů – desek DTD a MDF. Skříň by měla být vyrobena beze spár – pozor na spáry mezi stěnami, na konektory a na některé druhy reproduktorů. Domácí kino. Na této finese, především u aktivních reprosoustav a subwooferů, poznáte kvalitu výroby.

Ozvučení dechovky

I běžná dechovka vyžaduje ozvučení a to obvykle ozvučení zpěváků a některých dechových nástrojů…