Psychoakustika?

V dnešní době je náš trh s audiotechnikou zahlcen přístroji v cenovém rozmezí tisíců až statisíců korun (i více). Ze všech stran na nás útočí reklamy a testy gigantů světových výrobců elektroniky. Otázkou ale je, zda naše vynaložené finance skutečně odpovídají proklamované kvalitě. Stačí nahlédnout do dostupných magazínů a periodik zabývající se audiovideotechni­kou. Stejný přístroj je hodnocen různě. Co je příčinou? Osobní názor či marketingový tah výrobce? Asi nebudeme pochybovat o přístrojích v statisícových hodnotách, většinou se jedná o přístroje vyrobené bez kompromisů v současných technických limitech. V našich zeměpisných šířkách jsou pro většinu z nás z ekonomických důvodů nedostupné. Proto se při pořizování zvukové aparatury zajímáme o přístroje z levé poloviny cenové škály. Zde i výrobci cítí šanci prosadit se na našich trzích. Vedle značek světově zavedených se v našich podmínkách čím dál tím více prosazují čeští a moravští výrobci zavedení i noví. (Dudek, AU/RA, Dexon, ShaN, Xavian, AQ, atd.). Povětšinou se velmi dobře až výborně umísťují v porovnávacích testech dané cenové kategorie.

Všeobecně se uznává důležitost jednotlivých komponentů na reprodukci zvukových nosičů. Na prvém místě se jedná o reprosoustavy, akustiku místnosti, následují zesilovací komponenty a až pak následují zdroje NF signálu (v nich celosvětově sledujeme renesanci gramofonů, když CD informace se ukázala jako omezená pro diskontinuitu zvukové informace). Naším štěstím je, že v zemích české koruny se vyrábějí velmi kvalitní komponenty právě jmenované na předních místech. Jak se v nich orientovat, který je z nich ten nejlepší a přitom dostupný pro naši kapsu? To už ponechám na laskavé úvaze a sleších našich p.t. čtenářů.