804 Co reprosoustavy obsahují a jaké je jejich provedení?

Hlavním rysem, jak už jsme probírali, je zvolený materiál rámu či skříně reprosoustavy. Dřevo je dřevo, ale bohužel se nehodí do venkovních prostor, proto jsou exteriéry odsouzeny na reprosoustavy plastové nebo hliníkové. Rozhodneme-li se pro reprosoustavy z plastu, měli bychom požadovat tzv. ABS plast, které se vyrábí jinou metodou než běžný PVC nebo polystyren a tudíž i jeho vlastnosti jsou, co se týče barevné a tvarové stálosti, mnohem lepší. Proto volba dřevo / kov / plast je volbou o vzhledu a také volbou klimatické výdrže reprosoustavy.

Zvuková kvalita reprosoustavy je dána zejména kvalitou použitého reproduktoru. Za naprostou špičku v konstrukci reproduktorů, ať už podhledových nebo skříňkových reprosoustav, považujeme reproduktory koaxiální, které jsou tvořeny basovým reproduktorem, jež má souose umístěný výškový reproduktor. To je vidět u modelu DEXON RP 122. Navíc ony špičkové konstrukce jsou vybaveny i kvalitní výhybkou. O úroveň nižší řešení konstrukce, je použití tzv. výškového difuzoru. Je to takový kalíšek umístěný souose na membráně. Díky jeho přítomnosti reproduktor dokáže lépe zahrát vyšší kmitočty. Nejnižším stupněm konstrukčního řešení je „jen“ použití širokopásmového reproduktoru, což je klasický elektromagnetický reproduktor, po kterém chceme, aby hrál co nejširší frekvenční pásmo.

Zajímavé je také posuzovat použitou membránu reproduktoru. Nejlepší reproduktory ji mívají kevlarovou, ty normální naopak „jen“ z grafitovaného papíru. Pokud má být reproduktor vlhkuodolný, používá se na membránu polypropylen.

Další vlastností reproduktorů je to zda je stereofonní nebo monofonní. Řešení je takové, že se použije středobasový reproduktor s dvěmi kmitacími cívkami, a tak můžeme přivést stereofonní signál. Aby stereofonní vjem byl ještě umocněn, osadí se souose dva výškové reproduktory a každý se nasměruje. Každý z těchto reproduktorů „hraje“ samozřejmě jiný signál. Z praxe ale mohu říci, že stereofonní vjem takového reproduktoru je opravdu malý. Jde spíše o výhodu, přivedení stereofonního signálu do jednoho reproduktoru a tedy ulehčení rozvodu zvukového signálu.

Většina reproduktorů a reprosoustav pro plošné ozvučení je koncipována pro tzv.vysokoimpe­danční rozvody, v našem případě pro 100 V rozvody. K tomu je zapotřebí převodní transformátor. Jeho vlastnosti jsou dosti kritické a mohu zodpovědně říci, že se na kvalitě celého reproduktoru podílejí z více, jak třetiny. Ptejte se proto, jak kvalitní je, jak „velký“ je. Důležité je, zda má vyvedeny odbočky, protože pak při instalaci si můžeme vybírat příkon reproduktoru, potažmo jeho výslednou hlasitost. DEXON ARS 290 má nejenom odbočky vyvedené, ale i rovnou zabudován jejich přepínač. Finesou na celém transformátorovém řešení je RC člen pro omezení stojatého vlnění na přívodním kabelu, což oceníte zejména u rozsáhlých obecních rozhlasů.

Drobnostmi na konec je krycí mřížka s logem nejenom k ochraně reproduktoru, ale prostě proto, aby reprosoustava vypadala také elegantně. U dobrých reproduktorů nalezneme navíc v balení háček na snadné sejmutí přední mřížky.

Ozvučení lodí

Lodě jsou velmi vlhké prostory a tomu musí být přizpůsobeno vše. Zatímco na velkých lodích…