MRS 1160 je plnohodnotné ozvučení pro 4 stereofonní zóny s 7 hudební kanály. Oproti konkurenci navíc se zdroji signálu – DVD, Mp3 z USB, AM/FM tunerem, Bluetooth přijímačem a 3 ext. vstupy.

407 Technické záludnosti

V předešlých odstavcích jsem rozebral praktické funkce, nyní se ale podíváme na vnitřní elektroniku. Upozorním Vás na pár technických záludností, na které je potřeba si dát pozor.

1. Symetrický výstup. Zkuste si propojit bezdráťák pomocí nesymetrického Jacku a pomocí symetrického XLR. Slyšíte rozdíl? Mikrofony se symetrickým XLR výstupem zní daleko lépe, než když by se připojili na klasickou linku nesymetricky.
  2. Šumová brána, Squelch. Každý správný bezdráťák je vybaven kompresorem a šumovou bránou, která v případě velmi špatného, nebo žádného signálu totálně mikrofon umlčí. To jak rychle a kdy se to provede, určuje regulátor Squelch. Ten nalezneme zezadu přijímače nebo v daném nastavovacím menu. Buďto mikrofon nebude „zavírat“ příliš často a zvuk bude jakoby „pod dekou“, anebo bude příjemně prokreslený, ale za to umlčování bude probíhat častěji. Proto je pro praxi velice nutné, mít možnost toto ovlivnit a donastavit si.
  3. Konektor pro napojení náhlavního nebo klopového mikrofonu do vysílače. Až po delší době zjistíte, jak důležité je mechanické provedení konektoru, kterým se napojuje náhlavní nebo klopový mikrofon do vysílače, který máme obvykle za opaskem. Standardem je dnes starší Jack 3,5 se závitem (konektor – samec se dotáhne k e konektoru – samici) anebo modernější miniXLR 4B, který má zase v sobě mechanickou pojistku
  4. Kompresor a expander. Nedílnou elektronickou součástí je kompresor na straně vysílače a expander na straně příjmu. Toto sice nemůžeme nijak ovlivnit, ale má-li být zvuk hodně dobrý, musí být tato dvojice velice precizně výrobcem nastavena. Zkuste na mikrofon zakřičet. Jak se zachoval?
  5. Odstup S/N. Šumí nebo hraje? Nebo snad i brumí? Nechte si mikrofon předvést a poslechněte si jeho vlastní šum a brum.
  6. Uložení nastavení po vypnutí napájení. Zvláště u moderních typů mikrofonu se softwarovým řízením je důležité, aby se veškerá nastavení automaticky po vypnutí napájení uložila. Přesvědčete se o tom.

Co říci závěrem? Snad jen to, že je dobré se na pořizovaný mikrofon podívat trochu důkladněji a nekupovat hned to, co je nejlevnější. Nízká cena se musí hold někde projevit. Snad Vám výše uvedené řádky v rozhodování pomohly.

Ozvučení velké kapely

Tato sestava je určena kapelám, které hrají obvykle ve větším obsazení a k tomu ve větších sálech, např. kulturních domech…