Víte, že náš evakuační rozhlas splňuje kompletně EN 54–4, 54–16, 54–24 a ČSN EN 60 849 včetně své vlastní napájecí sekce?

406 Praktické funkce a doplňky

Ty nejlevnější bezdrátové mikrofony žádné praktické funkce nemají. Ale i tak mohou být zvukově na tom velice dobře. Pokud je ale jejich cena podezřele nízká, typu kolem 2000,– za sadu, rychle od nich ruce pryč. Nejenom, že to nic nebude umět, ale ono to nebude ani dobře hrát.

Pozastavme se ale u těch zdařilých, namakaných kousků.

Bezdrátové mikrofony – vysílače musí hold fungovat na baterky. Používají se baterie 9V, jejíž provoz je dražší, anebo tužkové 1,5 V. A protože neustále měnit baterky by mohlo přijít docela draho, je u dobrých mikrofonů myšleno na jejich nabíjení. V sadě uživatel nalezne nabíječku, v mikrofonu má nainstalovány nabíjecí baterie a nabíječku „napíchne“ rovnou na vysílač. A to je hodně praktické.

Když už jsme u těch baterií, na LCD displeji přijímače mnohdy vidíme symbol baterie. To je praktická vychytávka. Přijímač zobrazuje nejenom hodnotu síly signálu, audio vybuzení, ale také stav baterie vysílače. Pokud tak vysílací mikrofon je někde „v terénu“, vzdáleně tak můžeme odhadnout, jak dlouho baterie ještě vydrží. A jak vlastně dlouho? U dobrých modelů by baterka měla vydržet nejméně 6 h trvalého provozu. Pokud výrobce udává méně, platí ono „nebrat“.

Další praktickou funkcí, která s výdrží vysílacích baterií souvisí, je možnost nastavit vyzářený výkon vysílače. Pokud vysílací mikrofon máme poblíž přijímače, vystačíme i s výkonem 5 mW a šetříme tak baterky. V případě, že je hodně daleko a signál ještě tlumí zdi, nábytek, železné konstrukce a lidé, nastavíme 15 mW.

Moderní mikrofon poznáte podle toho, že se laikovi špatně ovládá. A skutečně, moderní koncepce je taková. Na vysílači je malý display. Ovšem to by mohlo běžného uživatele „lákat“ a tak si sami, jako zvukaři mikrofon nastavíte a poté uzamknete jeho nastavení. To je opět další dobrá praktická funkce. Bohužel pro onoho řečníka, který by rád něco „zmáčknul“, ale my jsme naštěstí nastavení mikrofonu uzamkli. Jsme si jisti, že ať mikrofon bude v terénu kdekoli putovat, bude pořád funkční a nikdo jej nechtíc nevypne nebo nezmění jeho nastavení.

Několikrát jsme zmínili LCD displeje, které bývají jak na vysílači tak i na přijímači. Žádejte takové bezdrátové mikrofony, jež mají displeje podsvětlené.

Vybavení hudebních klubů a diskoték

Ozvučení klubu má svá specifika. Především ozvučovací systém musí být univerzální…