SD 402(A) Zaujmou moderním provedením s vysokým leskem. Reprosoustavy se vyrábí v černém nebo bílém provedení. Zajímavou vychytávkou je Bluetooth pro přehrávání ze smartphonu nebo tabletu.

106 Není reprosoustava jako reprosoustava – co jejich konstrukce?

Skříň ozvučnice by měla mít tuhou, robustní konstrukci, a to nejen proto, aby bez úhony snesla transport, ale především proto, aby stěny při reprodukci nekmitaly a nestávaly se samy zdrojem pazvuků a drnčení. Proto se skříně uvnitř opatřují výztuhami v podobě příček, vzpěr nebo žeber na stěnách a staví se podobně jako naše Dexon Largo série z tuhých materiálů – desek DTD a MDF.

Skříň by měla být vyrobena beze spár – pozor na spáry mezi stěnami, na konektory a na některé druhy reproduktorů. Na této finese, především u aktivních reprosoustav a subwooferů, poznáte kvalitu výroby.

Ve skříni reprosoustavy dochází při provozu ke vzniku stojatého vlnění, kdy vzduch uvnitř ozvučnice kmitá vybuzen membránou basového reproduktoru na kmitočtech, které jsou určeny vnitřními rozměry ozvučnice. Tento nedostatek výrobci omezují tzv. tlumením, např. Dexon nabízí tento tlumící materiál.

Kromě samotné konstrukce skříně, mají největší vliv na kvalitu reprosoustavy použité reproduktory. To je velké téma a tak zájemcům doporučujeme článek o reproduktorech anebo velice zajímavou knihu Reproduktory a reprosoustavy II.

Každý reproduktor v reprosoustavě „umí“ zahrát jen určité pásmo kmitočtů, a tak je blbost např. na výškový reproduktor přivádět basy. Aby se toto nestávalo, používá se výhybka Tady panuje docela slušný mýtus, že čím více pásem reprosoustava má, tím lépe. A tak jste nakonec v supermarketu ohromeni počtem reproduktorů a říkáte si, to musí hrát suprově. Ale je to opravdu mýlka, celá řada „jenom“ dvoupásmových reprosoustav zahrají daleko lépe než reprosoustavy jenom na oko.

V souvislosti s reproduktory ještě musíme objasnit, jak je to s magnetickým stíněním reproduktorů. Pokud máte klasickou obrazovkovou TV (CRT), a reprosoustava bude umístěna do 1,5 od obrazovky, potřebujete aby stínění bylo provedeno, a obvykle i bývá, především u centrálních reprosoustav. Bude-li vše ok, na obrazovce nebudou vznikat barevné fleky.

Pokud máte ale již moderní televizor s LCD nebo plazmovou či o-LED obrazovkou, zde je princip jiný a tak stínění nepotřebujete.

Dalším měřítkem konstrukce je i její velikost. Jak již bylo řečeno nesčetněkrát, fyzika stále ještě platí, atak po malých reprosoustavách nečekejte zázračný zvuk a to především na basech, kde se objem reprosoustavy uplatňuje nejvíce. Také přihlédněte k hmotnosti skříně (pozor nezaměňujte čistou a hrubou hmotnost, což výrobci rádi dělají), která napoví, jak pečlivě výrobce vyráběl…

Ozvučení dechovky

I běžná dechovka vyžaduje ozvučení a to obvykle ozvučení zpěváků a některých dechových nástrojů…